لطفاً صدای اعلان ها را منعطف طراحی کنید
طراحی صدا کار عجیب و غریبی است. اغلب روش های طراحی، ابزار های تفکر، مسائل طراحی و سؤال های کاربرد پذیری، وظیفه و مسائل زیبایی شناختی شبیه دیگر حوزه های طراحی هستند. با این وجود مشاهده صدا در یک نقطه زمانی مشخص اگر غیر ممکن نباشد، باز هم کار بسیار دشواری است. صدا فقط تابعی از زمان است. اگر برای تان سؤال است که صدا واقعاً چیست ، مقاله “تیم اربان” با نام «هرچه که باید درمورد صدا بدانید» پاسخ بسیار مناسبی برای تان خواهد بود.
این مطلب درباره طراحی صدا برای اعلان ها است. چگونه باید اعلان ها را طراحی نمود؟ بیایید کارمان را با تفکر درباره این که به طور کلی چگونه باید صدا را طراحی نمود شروع کنیم. معمولا صدا نقشی پشتیبان دارد و مواردی را به دیگر جنبه های طراحی کالا ها یا خدمات می افزاید. صدا تجربه را بهبود بخشیده و پشتیبانی می کند و در حالت ایده آل برند را نیز پشتیبانی می کند. به خاطر اهمیت بالای صدا، کلید طراحی موفق ، مصاحبه با ذی نفعان و کاربران پیش از طراحی آن است تا تصویری از ویژگی های مد نظر در مورد صدا ها و نقش هایی که باید ایفا کنند به دست آید. و پس آن نکته مهم تر آن است که باید بعد از تولید و عرضه صدا (یا بسته به نوع استفاده) به دنبال بازخورد باشید.
صدا های وظیفه ای یا موزک (صدای پس زمینه)
در عصر دیجیتال بسیاری از سیگنال های صوتی دارای منشأ فیزیکی با نوع الکترونیکی آن ها جایگزین شده اند: صدای تلفن ها، زنگ در ها، زنگ مدرسه ها، صندوق های فروشگاهی و غیره. این بدان معناست که ما دیگر به ویژگی های فیزیکی محصولات وابسته نیستیم. بنابراین امکانات طراحی صدا نسبت به گذشته بیشتر هستند.
صدا های موجود در سرویس ها یا کالا های دیجیتال ممکن است وظیفه ای یا تأیید ی باشند، ارزش افزوده فراهم کنند یا صرفا برای سرگرمی باشند. از نظر نقش می توان صدا ها را به دو شکل تقسیم بندی نمود: وظیفه ای (functional) در برابر زیبا شناختی (aesthetic) یا اطلاعی (informative) در برابر جوی (atmospheric). تقریبا همه صدا های وظیفه ای و اطلاعی در خدمت هدفی مشخص و صدا های زیبا شناختی و جوی بیانگر احساسات هستند. اما این تمایز چندان آشکار نیست.
صدا ها می توانند وظیفه ای یا تاییدی باشند، ارزش افزوده فراهم کنند یا صرفا برای سرگرمی یا ایجاد احساسی خاص ساخته شوند.
صدا ها حسی خاص یعنی شنوایی را تغذیه می کنند که گاهی اوقات در هنگام طراحی کالا ها یا خدمات دیجیتال مورد بی توجهی قرار می گیرد. همان گونه که ممکن است بازی های بی صدا پوچ و بی معنی به نظر برسند، خدمات یا محصولات بدون صدا هم ممکن است دچار همین سرنوشت شوند. مثالی از این دست، تلفن های همراه و برنامه های کاربردی آن ها هستند.
صدا ها در تلفن های همراه
«کار هوشمندانه ای به نظر خواهد رسید، وقتی که کاملا مطابق با بافت آن باشد» (دیوید برن در «موسیقی چگونه کار می کند»)
طراحی صدای هوشمندانه زمانی رخ می دهد که کاملا با زمینه آن همخوانی داشته باشد، یعنی با کاربران، شنوندگان منفعل، فناوری و غیره. امروزه ما با ظهور فناوری های مختلف صدا هایی را برای دستگاه ها، موقعیت ها یا حتی محیط های جدید طراحی می کنیم. اگر زمینه جدید باشد، ضرورتا نمی دانیم که چه چیزی واقعاً درست خواهد بود. چه صدایی برای هر یک از موقعیت ها مناسب است؟ زمانی که واقعاً بدانیم، آن گاه طراحی صدا هوشمندانه خواهد شد.
گوشی موبایل رایانه شخصی واقعی کاربران است. این دستگاه حاوی اطلاعات و تنظیمهای شخصی بسیاری است و برای برقراری ارتباط و دسترسی به همه نوع خدمات دیجیتال استفاده می شود. من دوست دارم این گونه فکر کنم که تلفن های همراه و برنامه های آن ها در مقایسه با وب سایت ها باید حاوی صدا باشند. رساندن پیام ها از طریق صدا می تواند بسیار مؤثرتر از رساندن آن ها صرفا از طریق تصویر باشد.
فعالیت های بسیاری هستند که در پس زمینه فعالیت تلفن های همراه رخ می دهند. گاهی اوقات کاربر تلفن همراه در موقعیتی به اصطلاح «چشم مشغول» یا (eyes-busy) قرار دارد. در چنین موقعیتی هنوز می توان تأییدیه یا اعلان عملیات های بسیاری را به شکلی کارآمد و کم نمود تر با استفاده از صدا های مناسب اطلاع رسانی نمود. ما به لطف صدا های زنگ تماس ها و پیام ها به این تصور که تلفن همراه با صدا ما را مطلع می سازد عادت کرده ایم.
صدا های اعلان
یک مورد از طراحی صدای «آسان» برای تلفن های همراه وجود دارد: صدا های اعلان. هدف از اعلان ها آگاه کردن کاربر از رویدادی است که مشترک آن محسوب می شود. با این وجود اعلان ها چالشی برای طراحی صدا نیستند. آن ها باید همیشه به عنوان بخشی از کل سرویس و بخشی از طراحی تعاملی سرویس طراحی شوند. طراحان باید اعلان ها را مسئولانه طراحی کنند: باید تعریف این که کاربر خواهان دریافت کدام اعلان ها است، و آیا این اعلان ها باید هشدار دهنده و دارای صدا باشند یا خیر، امکان پذیر باشد. خوب است که همیشه پرسیده شود آیا این اعلان واقعاً آن قدر مهم هست که لازم باشد همراه با صدا ایجاد شود ؟
اگر برنامه شما در هر ساعت یک اعلان می فرستد، به صورت پیش فرض برای آن صدایی قرار ندهید. اگر برنامه روزی یک بار اعلان می فرستد، قرار دادن صدا برای آن می تواند مفید باشد. اگر برنامه شما الگوریتم هوشمندی دارد که برای کاربر دقیقا در زمان درست، اطلاعات مهمی فراهم می کند، بهتر است مطمئن شوید که اعلان آن دارای صدا و ترجیحا صدایی متمایز است. البته کاربران باید همیشه قادر باشند که خودشان اعلان های دریافتی را انتخاب کنند و تصمیم بگیرند صدای اعلان آن روشن یا خاموش باشد.
صدا های سفارشی حامل برندی خاص هستند
اعلان های تلفن های همراه بی حساب و کتاب هستند، چیزی شبیه بوق ماشین ها : تلفن شما وقتی صدایی می دهد تلاش می کند چیزی به شما بگوید، اما واقعاً نمی تواند چیزی را دقیقا بیان کند. خبر خوب این است که حداقل امکان طراحی صدا های اعلان سفارشی وجود دارد. در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که از نوع صدای تلفن تشخیص داد که اعلان از کدام منبع می آید. داشتن صدای اعلانی که به آسانی قابل تشخیص باشد، می تواند مفید باشد، ولی نرم افزار های زیادی این قابلیت را ندارد و تنها از صدای پیش فرض استفاده می کنند.
صدای اعلان سفارشی می تواند در موقعیت های مختلفی برای کاربر مفید باشد. آیا در سفر تعطیلاتی به سر می برید و قصد اجاره خانه ای را از طریق ایر بی ان بی دارید؟ در این صورت احتمالا پیام های فرستاده شده از طرف پیام رسان ایر بی ان بی نسبت به پیام های دیگر برای شما مهم تر خواهند بود. توانایی تشخیص دادن این پیام ها از پیام های دیگر صرفا از طریق صدا ویژگی مفیدی خواهد بود. آیا پرواز شما تأخیر دارد و برنامه شرکت هوایی به شما اطلاع می دهد؟ در این صورت تمایز این پیام از اعلان های دیگر مفید خواهد بود.
به علاوه، صدا ها برای تأمین کنندگان خدمات نیز مفید هستند : صدا های اعلان سفارشی حامل برند تأمین کننده سرویس هستند. صدای فراگیر (soundscape) اعلان باید با دیگر صدا های سرویس همخوانی داشته باشد، یا حتی بیشتر از این، صدا های برنامه باید هم سوی با برند باشند. صدا بخشی حیاتی از برند است.
لطفاً صدای اعلان ها را منعطف طراحی کنید
طراحی صدا کار عجیب و غریبی است. اغلب روش های طراحی، ابزار های تفکر، مسائل طراحی و سؤال های کاربرد پذیری، وظیفه و مسائل زیبایی شناختی شبیه دیگر حوزه های طراحی هستند. با این وجود مشاهده صدا در یک نقطه زمانی مشخص اگر غیر ممکن نباشد، باز هم کار بسیار دشواری است. صدا فقط تابعی از زمان است. اگر برای تان سؤال است که صدا واقعاً چیست ، مقاله “تیم اربان” با نام «هرچه که باید درمورد صدا بدانید» پاسخ بسیار مناسبی برای تان خواهد بود.
این مطلب درباره طراحی صدا برای اعلان ها است. چگونه باید اعلان ها را طراحی نمود؟ بیایید کارمان را با تفکر درباره این که به طور کلی چگونه باید صدا را طراحی نمود شروع کنیم. معمولا صدا نقشی پشتیبان دارد و مواردی را به دیگر جنبه های طراحی کالا ها یا خدمات می افزاید. صدا تجربه را بهبود بخشیده و پشتیبانی می کند و در حالت ایده آل برند را نیز پشتیبانی می کند. به خاطر اهمیت بالای صدا، کلید طراحی موفق ، مصاحبه با ذی نفعان و کاربران پیش از طراحی آن است تا تصویری از ویژگی های مد نظر در مورد صدا ها و نقش هایی که باید ایفا کنند به دست آید. و پس آن نکته مهم تر آن است که باید بعد از تولید و عرضه صدا (یا بسته به نوع استفاده) به دنبال بازخورد باشید.
صدا های وظیفه ای یا موزک (صدای پس زمینه)
در عصر دیجیتال بسیاری از سیگنال های صوتی دارای منشأ فیزیکی با نوع الکترونیکی آن ها جایگزین شده اند: صدای تلفن ها، زنگ در ها، زنگ مدرسه ها، صندوق های فروشگاهی و غیره. این بدان معناست که ما دیگر به ویژگی های فیزیکی محصولات وابسته نیستیم. بنابراین امکانات طراحی صدا نسبت به گذشته بیشتر هستند.
صدا های موجود در سرویس ها یا کالا های دیجیتال ممکن است وظیفه ای یا تأیید ی باشند، ارزش افزوده فراهم کنند یا صرفا برای سرگرمی باشند. از نظر نقش می توان صدا ها را به دو شکل تقسیم بندی نمود: وظیفه ای (functional) در برابر زیبا شناختی (aesthetic) یا اطلاعی (informative) در برابر جوی (atmospheric). تقریبا همه صدا های وظیفه ای و اطلاعی در خدمت هدفی مشخص و صدا های زیبا شناختی و جوی بیانگر احساسات هستند. اما این تمایز چندان آشکار نیست.
صدا ها می توانند وظیفه ای یا تاییدی باشند، ارزش افزوده فراهم کنند یا صرفا برای سرگرمی یا ایجاد احساسی خاص ساخته شوند.
صدا ها حسی خاص یعنی شنوایی را تغذیه می کنند که گاهی اوقات در هنگام طراحی کالا ها یا خدمات دیجیتال مورد بی توجهی قرار می گیرد. همان گونه که ممکن است بازی های بی صدا پوچ و بی معنی به نظر برسند، خدمات یا محصولات بدون صدا هم ممکن است دچار همین سرنوشت شوند. مثالی از این دست، تلفن های همراه و برنامه های کاربردی آن ها هستند.
صدا ها در تلفن های همراه
«کار هوشمندانه ای به نظر خواهد رسید، وقتی که کاملا مطابق با بافت آن باشد» (دیوید برن در «موسیقی چگونه کار می کند»)
طراحی صدای هوشمندانه زمانی رخ می دهد که کاملا با زمینه آن همخوانی داشته باشد، یعنی با کاربران، شنوندگان منفعل، فناوری و غیره. امروزه ما با ظهور فناوری های مختلف صدا هایی را برای دستگاه ها، موقعیت ها یا حتی محیط های جدید طراحی می کنیم. اگر زمینه جدید باشد، ضرورتا نمی دانیم که چه چیزی واقعاً درست خواهد بود. چه صدایی برای هر یک از موقعیت ها مناسب است؟ زمانی که واقعاً بدانیم، آن گاه طراحی صدا هوشمندانه خواهد شد.
گوشی موبایل رایانه شخصی واقعی کاربران است. این دستگاه حاوی اطلاعات و تنظیمهای شخصی بسیاری است و برای برقراری ارتباط و دسترسی به همه نوع خدمات دیجیتال استفاده می شود. من دوست دارم این گونه فکر کنم که تلفن های همراه و برنامه های آن ها در مقایسه با وب سایت ها باید حاوی صدا باشند. رساندن پیام ها از طریق صدا می تواند بسیار مؤثرتر از رساندن آن ها صرفا از طریق تصویر باشد.
فعالیت های بسیاری هستند که در پس زمینه فعالیت تلفن های همراه رخ می دهند. گاهی اوقات کاربر تلفن همراه در موقعیتی به اصطلاح «چشم مشغول» یا (eyes-busy) قرار دارد. در چنین موقعیتی هنوز می توان تأییدیه یا اعلان عملیات های بسیاری را به شکلی کارآمد و کم نمود تر با استفاده از صدا های مناسب اطلاع رسانی نمود. ما به لطف صدا های زنگ تماس ها و پیام ها به این تصور که تلفن همراه با صدا ما را مطلع می سازد عادت کرده ایم.
صدا های اعلان
یک مورد از طراحی صدای «آسان» برای تلفن های همراه وجود دارد: صدا های اعلان. هدف از اعلان ها آگاه کردن کاربر از رویدادی است که مشترک آن محسوب می شود. با این وجود اعلان ها چالشی برای طراحی صدا نیستند. آن ها باید همیشه به عنوان بخشی از کل سرویس و بخشی از طراحی تعاملی سرویس طراحی شوند. طراحان باید اعلان ها را مسئولانه طراحی کنند: باید تعریف این که کاربر خواهان دریافت کدام اعلان ها است، و آیا این اعلان ها باید هشدار دهنده و دارای صدا باشند یا خیر، امکان پذیر باشد. خوب است که همیشه پرسیده شود آیا این اعلان واقعاً آن قدر مهم هست که لازم باشد همراه با صدا ایجاد شود ؟
اگر برنامه شما در هر ساعت یک اعلان می فرستد، به صورت پیش فرض برای آن صدایی قرار ندهید. اگر برنامه روزی یک بار اعلان می فرستد، قرار دادن صدا برای آن می تواند مفید باشد. اگر برنامه شما الگوریتم هوشمندی دارد که برای کاربر دقیقا در زمان درست، اطلاعات مهمی فراهم می کند، بهتر است مطمئن شوید که اعلان آن دارای صدا و ترجیحا صدایی متمایز است. البته کاربران باید همیشه قادر باشند که خودشان اعلان های دریافتی را انتخاب کنند و تصمیم بگیرند صدای اعلان آن روشن یا خاموش باشد.
صدا های سفارشی حامل برندی خاص هستند
اعلان های تلفن های همراه بی حساب و کتاب هستند، چیزی شبیه بوق ماشین ها : تلفن شما وقتی صدایی می دهد تلاش می کند چیزی به شما بگوید، اما واقعاً نمی تواند چیزی را دقیقا بیان کند. خبر خوب این است که حداقل امکان طراحی صدا های اعلان سفارشی وجود دارد. در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که از نوع صدای تلفن تشخیص داد که اعلان از کدام منبع می آید. داشتن صدای اعلانی که به آسانی قابل تشخیص باشد، می تواند مفید باشد، ولی نرم افزار های زیادی این قابلیت را ندارد و تنها از صدای پیش فرض استفاده می کنند.
صدای اعلان سفارشی می تواند در موقعیت های مختلفی برای کاربر مفید باشد. آیا در سفر تعطیلاتی به سر می برید و قصد اجاره خانه ای را از طریق ایر بی ان بی دارید؟ در این صورت احتمالا پیام های فرستاده شده از طرف پیام رسان ایر بی ان بی نسبت به پیام های دیگر برای شما مهم تر خواهند بود. توانایی تشخیص دادن این پیام ها از پیام های دیگر صرفا از طریق صدا ویژگی مفیدی خواهد بود. آیا پرواز شما تأخیر دارد و برنامه شرکت هوایی به شما اطلاع می دهد؟ در این صورت تمایز این پیام از اعلان های دیگر مفید خواهد بود.
به علاوه، صدا ها برای تأمین کنندگان خدمات نیز مفید هستند : صدا های اعلان سفارشی حامل برند تأمین کننده سرویس هستند. صدای فراگیر (soundscape) اعلان باید با دیگر صدا های سرویس همخوانی داشته باشد، یا حتی بیشتر از این، صدا های برنامه باید هم سوی با برند باشند. صدا بخشی حیاتی از برند است.